A Médianéző erősen torz nézőpontból figyelte a pártokat

Nagy András 2019. május 13. 17:38 2019. máj. 13. 17:38

Pulai András szerint erősen torz képet fest a kormányközeli Médianéző Intézet frissen megjelent kutatása az egyes politikai erők „Facebook-izomzatáról”.

Tény, hogy a közterületeket elborító kormányzati és kormánypárti plakáttengerben, valamint a hagyományos sajtó (tv, rádió, nyomtatott lapok) felületeit elöntő narancsos propaganda láttán sokaknak a letűntnek hitt orvelli világ ugrik be, ugyanakkor a Médianéző Központ legutóbbi Facebook-elemzése szerint a Fidesz-KDNP-nek már a közösségi médiában sincsen párja.

A kutatócég szerint a Fidesznek hatalmas fölénye van a Facebookon is, mivel szerintük sokkal hatékonyabban jutottak el a kormánypárt üzenetei az olvasókhoz, mint az ellenzéki pártoké. Azt már egy korábbi cikkünkben kifejtettük, hogy a Médianéző nem nézett valami alaposan a dolgok mögé, most pedig az elemző mondja el, miért torzít erősen a kutatás.

Pulai András szerint az, hogy mennyire sikeresen juttatja el egy szervezet az üzeneteit a Facebook különböző felületein, az főleg pénz kérdése. Márpedig, mint tudjuk, a Fidesznél a pénzünk nem számít, pláne ha a választók befolyásolásáról van szó. Szponzorált, vagyis fizetett hirdetéssel megtolt tartalmakkal gyakorlatilag szinte végtelen számú felhasználót el lehet érni, az tehát önmagában nem jelent sikert.

A nem szponzorált, úgynevezett organikus elérések már inkább függenek attól, hogy mennyire kap fel a közösség egy-egy „kontentet”, ám még itt is erősen közbeszólhat a Zuckenberg-effektusnak hívott virtuális szűrőrendszer – világított rá a Publicus Intézet stratégiai igazgatója.

Azaz nyilván nem csak a pénz számít, de ennek a Nézőpont-elemzésnek így nem sok értelme van szerinte, pláne, hogy csak a pártokra koncentrálva végezték el, márpedig az újmédia-kampányok ma már inkább személyek közösségi oldalán futnak, és nem a politikai szervezetek hivatalos felületein – mutatott rá egy kutatás másik nagy hiányosságára. Egy-egy húzónév, illetve csúcsjelölt üzenetének megtolásával persze a pártok elérései is nőhetnek, ugyanakkor kizárólag a pártokat nézni erősen torzító.

Az egyik legnagyobb gond egyébként továbbra is az a most publikált elemzéssel, hogy kizárólag a reakciók mennyiségét vette alapul, azok minőségét nem. Vagyis például ha egy ellenzéki szavazó Orbán Viktort elküldi az egyik posztja alatt melegebb éghajlatra, az a Médianéző sajátos nézőpontja szerint a Fidesz sikere.