Audi, Magyarország

Dr. Dávid Ferenc       2019. január 23. 18:00 2019. jan. 23. 18:00

„Egy hetes sztrájkot hirdetett csütörtök reggel hat órától január 31-én reggel hat óráig az Audi Hungaria Zrt. egész területére az Audi Hungária Független Szakszervezete (AHFSZ), miután az érdekképviselet eredménytelennek nyilvánította az eddigi tárgyalásokat” – így szól az MTI tudósítása. Január 18-án már 2 órás figyelmeztető sztrájkot tartottak az Audi Hungaria Zrt. győri gyárában. A munkabeszüntetés nem a Munka Törvénykönyve (rabszolgatörvény) ellen irányul, hanem a tavaly szeptember óta tartó bértárgyalások felgyorsítása, a munkavállalók számára elfogadható béremelés és kedvezőbb szabadnap-kiadási szisztéma kikényszerítése a cél. A szakszervezeti közlemény szerint a tárgyalásokat a sztrájk alatt is folytatják, elfogadható munkáltatói ajánlat esetén azonnal felveszik a munkát.    

Alig 24 órája, hogy egy országos sztrájk megindításának lehetőségeit, feltételeit és esélyeit elemeztem. Az élet aztán úgy hozta, hogy január 23-án egy munkahelyi kollektíva úgy határozott, hogy munkabeszüntetésbe kezd. 

A 13 ezer embert foglalkoztató győri Audi-nál 9 ezer szakszervezeti tag van. Ez a szervezettségi szint (69 százalék) itthoni mércével rendkívül magasnak mondható, hiszen az idevonatkozó országos átlagérték 10 % alatti és évek óta folyamatosan csökken.

A korábbi 2 órás figyelmeztető sztrájkban nem csak a szakszervezeti tagok, hanem a „szervezetlen” dolgozók is részt vettek. Csaknem száz százalékos volt a munkavállalói leállás. Ez jól bizonyítja az elszántságot, a szervezettséget és a jelentős belső támogatottságot. Feltehetően a most meghirdetett „éles” sztrájkban is magas lesz a dolgozói részvétel.

Az autógyári szakszervezet – mint a neve is mutatja – független. Nem tartozik egyetlen ágazati vagy országos szövetséghez, és elég erős ahhoz, hogy önállóan ellássa érdekvédelmi feladatait. Nem fizetnek fenntartási hozzájárulást a központnak, nem érintkeznek a kormányt támogató vagy annak tevékenységét ellenző pártok vezetőivel. A helyi szakszervezeti vezetők bizonyára jól ismerik a céget és a lehetőségeket, közelről érzékelik a feszültségeket és nem ábrándoznak. A vállalati dolgozók előtt hitelesek és nagy valószínűséggel hallgatnak is rájuk. A magas szervezettségi szintnek (és a viszonylag magas béreknek) köszönhetően vélhetően megfelelő sztrájkalappal is rendelkeznek.

A hírek szerint a csehországi Mladá Boleslav-i Skoda-dolgozói érdekképviselettől és a legnagyobb és legerősebb németországi szakszervezettől, az IG Metall-tól már érkezett a győriekhez támogató nyilatkozat. Magyarországról a – 2016-ban alapított - Életre Tervezett Munkavállalók Országos Szakszervezete (bocsánat, sosem hallottam róluk, de ez az én hibám) azonosul a Rába-partiak céljaival. Jegyzetem „nyomdába adásáig” (szerda: 17.25 perc) egyéb hazai szakszervezeti forrásból származó – biztató, bátorító, lelkesítő - közleménnyel, nyilatkozattal nem találkoztam.

De mégis létezik szakszervezeti szolidaritás. Külföldön, külföldről.