Audi-sztrájk: Megállapodás, zavar van a konszernen belül

NVZS 2019. január 29. 08:30 2019. jan. 29. 08:30

Nem született megállapodás a munkáltatók és a munkavállalók között hétfőn, dacára annak, hogy négy tárgyalási fordulót tartottak és minkét fél letette az asztalra a saját javaslatát. A sztrájk tehát folytatódik Győrben, miközben hatása egyre inkább érződik a konszern egészében, s ha nem születik záros időn belül megállapodás, az Audi-motorokat használó gyárak sorra kényszerülhetnek leállásra.

Már több mint 120 órája tart a győri Audinál Hungáriánál a sztrájk, a hatás egyre érzékelhetőbb az egész konszern számára – nem véletlen, hogy a munkáltatók tegnap már többször is tárgyalóasztalhoz ültek a munkavállalókat képviselő Audi Hungária Független Szakszervezet bértárgyaló delegációjával. Mindkét fél tett le ajánlatot az asztalra, ám nem igazán közeledtek az álláspontok.

Mint az ÁHFSZ napi Sztrájkinfójából kiderül, a munkáltatók egy olyan csomagot állítottak össze, amelyben szerepelt a szakszervezetek fő követelése, a 18%-os, de minimum 75.000 Ft-os alapbéremelés (igaz, 2019. január elsejétől), ám a  bértárgyaló küldöttség szerint a csomag többi része „egy gazdasági „csiki-csuki” a számokkal, hiszen, ha figyelmesen megnézzük, akkor az emelendő alapbér miatt a béren kívüli juttatás gyakorlatilag megfeleződött és az így „felszabadult” összeg valamint a lojalitás bónusz jelenlegi értékeken hagyása adja ki ezt az összeget”, illetve 15 hónapos időtartamot adnak meg, s ezzel is magasabbra tornászták fel a számokat.

Az AHFSZ két ajánlatot is letett a munkáltató elé (reagálva a 15 hónapos munkáltatói ajánlatra elkészítette saját 15 hónapos ajánlatát), az egyikben „markáns elmozdulást tett az eredeti követeléséhez képest” (ezeket itt lehet megvizsgálni) – ám éjfélig tartó határidőt adott elfogadására – ami viszont azóta már lejárt, így a Sztrájkbizottság eredeti követelése lépett újra életbe.
Mindenesetre a telő idő a  munkavállalók malmára hajtja a vizet. Ugyanis a mai termelési kultúrában nincsenek hosszú időre előre felhalmozott alapanyagok, alkatrészek, azok folyamatos beérkezése biztosítja a folyamatos termelést a gyárak, összeszerelő üzemek többségében.

Az Audi konszernen belül is így van ez, s miután a győri motorgyár termékeit építik be a konszern más országokban működő üzemeiben készülő személygépkocsikba, azok hiánya másutt is óhatatlanul termelés-leálláshoz vezet. Már le is állt az Audi egyik gyára, s leállás-közelibe került egy másik.

A német autógyártó társaság egy szóvivője közölte az MTI-vel: legalább szerdáig szünetel a termelés az Audi központi üzemében, a bajorországi Ingolstadtban a győri motorgyár dolgozóinak sztrájkja miatt. Korábban úgy tervezték, hogy csak hétfőn és kedden állítják le a termelést, de végül szerdára is szünetet kellett elrendelni. Egyelőre nem tudni, hogy mikor indulhat újra a termelés.  Az Audi másik németországi üzeme, a neckarsulmi gyár nem állt le, szerdáig van megfelelő számú motor a járművek összeszereléséhez. A hét második felétől ott is vizsgálni kell majd a gyártás folytatásának feltételeit.

Győrben nemcsak Audi, hanem Volkswagen márkájú járművekbe is készítenek motorokat, a győri Audi-telephely a legnagyobb motorgyártó üzem a számos márkát egyesítő Volkswagen (VW) konszernen belül. A VW egy szóvivője az MTI-nek elmondta, megtették az ahhoz szükséges lépéseket, hogy a sztrájk a lehető legkisebb mértékben befolyásolja a termelést. Így a Volkswagen márkájú járműveket gyártó üzemekben nincs is fennakadás a győri sztrájk miatt.