Az IDEA Intézet közvélemény-kutatása csak hangulatkeltésre jó

Kátai B. Zsolt 2019. június 14. 18:46 2019. jún. 14. 18:46

Mint ismert, június 6-án a Demokratikus Koalíció bejelentette, hogy megvonja a támogatását Karácsony Gergelytől, és minden korábbi megállapodással ellentétben, elindítja az előválasztáson Kálmán Olgát. A hír kétségtelenül bombaként robbant a hazai közéletben. Egyrészt azért, mert a népszerű műsorvezető korábban kategorikusan kijelentette, hogy esze ágában sincs politikai szerepet vállalni, továbbá, mert sokan úgy érezték, Gyurcsány Ferenc „újra a régi” formában van…

Kálmán Olga bejelentése óta már több mint egy hét eltelt. A jelöltek azóta minden erőfeszítésükkel kampányolnak, így a műsorvezető színrelépését kísérő előny, ami a szenzációval együtt járó sajtóvisszhangból fakadt, mára elhalványult.

Mivel ilyen esetekben a kampányfőnökök feladata, hogy újra felturbózzák a szavazóik érdeklődését, meg kell mutatniuk, hogy a jelöltjük nemcsak, hogy esélyes a győzelemre, hanem komoly előnyre tett szert a versenytársakkal szemben, hátha a győzteshez húzás pszichológiája további szavazatokat indukál.

Így az IDEA Intézet mostani „kutatása”, amely Kálmán Olga jelentős fölényét mutatja, Gyurcsány Ferenc pártjának kapóra jött, hiszen ezáltal a Demokratikus Koalíció be tudja mutatni, hogy hiába az erős bizalomvesztés a párttal és elnökével szemben, megérte az áldozatot, hiszen cserébe megtalálták azt a jelöltet, aki a végső megmérettetésen győzedelmeskedhet Tarlós Istvánnal szemben.

Azonban, ha figyelmesen megnézzük az említett közvéleménykutatást - amelyet egyébként hősiesen osztottak a DK aktivistái egész nap a Facebookon -, láthatjuk, a mintafelvétel közvetlenül az után történt, hogy Kálmán Olga indulását bejelentették. Magyarán, abban a két napban, amikor az újdonság erejével ható politikai szerepvállalás végigsöpört a teljes magyar sajtón.

Az könnyűszerrel kijelenthető, hogy abban a felfokozott hangulatban a jelöltek valódi esélyére vonatkozó következtetést nem lehet megállapítani, csupán azt, hogy mennyire ütötte át az ingerküszöböt. Ráadásul a felmérést „közösségi média alapú kérdőív” segítségével végezte az IDEA Intézet, ami további kérdéseket vet fel.

Persze, nem szeretnénk ünneprontók lenni, hiszen a politikában az ilyen típusú kutatásoknak abszolút helyük van, csupán arra hívnánk fel a gyanútlan szurkolótáborok figyelmét, hogy egy héttel a kutató cég mintavétele után, már az is elképzelhető, hogy más a verseny állása.

Szemben az IDEA Intézet 800 fős felmérésével, a Hírklikken néhány nappal ezelőtt több mint 8 ezer olvasó nyilvánította ki a véleményét, amely például Karácsony Gergely győzelmét jósolta.