Dugódíj, te drága!

Dr. Dávid Ferenc       2019. április 17. 11:05 2019. ápr. 17. 11:05

Tarlós István szerint a legvalószínűbb, hogy 2023-ban vezetik be Budapesten a dugódíjat. A főpolgármester azt is közölte, hogy nem szereti ezt a kifejezést. Úgy gondolja, hogy a bevezetendő díj inkább a fővárosba bejárókat fogja érinteni, az itt élőket kevésbé, ezért inkább behajtási díjnak nevezné. A díjfizetés egyébként „nem ördögtől való dolog, a belvárost autómentesíteni kell”. Amennyiben nem vezetik be, az EU keményen bírságolhat, ugyanis a 4-es metró finanszírozásáért cserébe ezt vállalták. A kormányzati válasz hamar megérkezett: nem tervezik Budapesten a díj bevezetését.

Öreg autósként (40 éve vezetek a fővárosban) az alábbiakra hívom fel a fővárosi önkormányzat és a dugódíj-pártiak figyelmet:

1. Európában – az egy millió lakost meghaladó városok közül – csak Londonban, Rómában és Milánóban szednek behajtási díjat. Nem vitatva ezek jogosságát/célszerűségét mégis megkérdezem, hogy Bécs, Berlin, Barcelona – hogy csak a „B” betűseknél maradjak – miért nem nyúlt eddig ehhez az eszközhöz? Lehet, hogy van más megoldás is?

2. Az MO gyűrű elkészülte előtt nem lenne „sportszerű” megsarcolni városba behajtó vidékieket és külföldieket, hiszen egy jelentős részük nem fővárosi célpont miatt, hanem kényszerből kódorog a városban. Évtizedes mulasztást kell pótolni, haladéktalanul teljessé kell tenni a város elkerülését szolgáló ringet. Nem túl biztató, hogy a hiányzó ív esetében még csak a nyomvonal-terv elfogadása történt meg.

3. Nem elég hatalmas P+R parkolókat építeni, a metróvonalak meghosszabbítása is elengedhetetlen. Ezeket a beruházásokat fel kell gyorsítani, a fővárosnak pedig kormányzati pénzt kell követelnie.

4. Nem ártana, ha a főváros jó példát mutatva fokozatosan elősegítené, - mondjuk tízéves távlatban - hogy Budapesten már csak elektromos vagy hibrid meghajtású taxik, kisteherautók és tömegközlekedési eszközök kerülhessenek forgalomba. És az sem lenne „ördögtől való dolog”, ha a magántulajdonba kerülő személygépkocsik esetében az állam ároldalról is preferálná ezek vásárlását. Konkrétan: központi beavatkozással kell kedvezményezni a villanyautókra való átállást.

És még egy, ami talán közvetlenül nem függ össze a behajtási díj bevezetésével, de rendkívüli módon irritálja a város helyi és átutazó autós közösségét. 2020. január 1. napjától – de, ha lehet inkább holnaptól (ez persze lehetetlen) – a főváros direkt módon vegye kézbe a parkolási üzemágat, és egységes szisztémában, átlátható módon szabályozza/üzemeltesse a rendkívül magas bevételt hozó tevékenységet.

A pestiek/budaiak azt már elfogadták, hogy számos szempont és körülmény miatt fizetni kell a fővárosban a várakozásért, de azt nem, hogy a magas parkolási díjakból származó bevételek nem Budapest közlekedésének korszerűsítését, hanem magánszemélyek érdekeit és vagyonának gyarapodását szolgálják!