Három szinten ellenőrzik az októberi voksolásra összegyűjtött ajánlásokat 

HírKlikk 2019. augusztus 25. 05:57 2019. aug. 25. 05:57

Szombaton kezdhették meg az önkormányzati és nemzetiségi választáson induló jelöltek és jelölőszervezetek az ajánlások gyűjtését, az összegyűjtött ajánlásokat három - helyi, területi és országos - szinten ellenőrzik, a választás típusától függően.  

Az országgyűlési választáson a 106 országgyűlési egyéni választókerületi választási irodánál történik az országgyűlési képviselőjelöltek ajánlásainak ellenőrzése, az Európai Parlament (EP) magyar tagjainak májusi választásán pedig - mivel akkor az egész ország egy választókerületet alkotott - a Nemzeti Választási Iroda (NVI) ellenőrizte a választáson induló pártok által összegyűjtött ajánlásokat. 

A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi képviselők októberi választására azonban különböző szinteken történik az ajánlások ellenőrzése. 

A helyi választási irodákban (ez a települési szint) ellenőrzik a képviselőjelöltek, polgármesterek, valamint a települési nemzetiségi képviselő-választás jelöltjeinek ajánlásait. 

Megyei szinten a területi választási irodák ellenőrzik a megyei közgyűlési választáson listát állítani szándékozó jelölőszervezetek által összegyűjtött ajánlásokat, valamint a Fővárosi Választási Iroda ellenőrzi a főpolgármester-jelöltek által összegyűjtött ajánlások érvényességét. Ugyancsak ezen a szinten ellenőrzik a megyei és a fővárosi nemzetiségi önkormányzati választás ajánlásait. 

Ezek mellett a Nemzeti Választási Iroda ellenőrzi az országos nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán induló nemzetiségi szervezetek által összegyűjtött ajánlásokat. 

A választási irodáknak három napjuk van arra, hogy az önkormányzati és nemzetiségi választáson indulni szándékozó jelöltek által összegyűjtött ajánlásokat ellenőrizzék. 

A választási iroda ilyenkor megvizsgálja, hogy az ajánlóív sorszámozva van-e, rá van-e vezetve az ajánlást gyűjtő személy neve és aláírása. Az ajánlóívre felvezetett adatok alapján a választási iroda azonosítja az ajánló választópolgárt, vizsgálja, van-e választójoga, valamint azt, hogy az ajánlóíven feltüntetett adatai (a neve, személyi azonosítója, lakcíme) a központi névjegyzékben szereplő adataival megegyeznek-e. 

Az iroda állapítja meg azt is, hogy az érvényes ajánlások száma eléri-e a meghatározottat. Az ajánlások ellenőrzésének eredményéről a választási iroda tájékoztatja a mellette működő bizottságot, amely - legkésőbb a bejelentést követő negyedik napon - dönt a jelölt nyilvántartásba vételéről vagy elutasításáról.

Forrás: MTI