Kérdések Palkovics Lászlóhoz

Lovász Péter 2019. augusztus 22. 17:08 2019. aug. 22. 17:08

Palkovics László ugyan már jó ideje fontos láncszeme az innovatív magyar kormányzásnak, de miniszterként csak a legutóbbi időkben jeleskedett. Miután új, hatékony utakra vezényelte az akadémiai kutatóintézeteket, most lenyúlta minisztériumának a felsőoktatást. Merthogy „az innováció lehetőségeinek birtokában Magyarország versenyképessége jelentősen növekszik a felsőoktatás ITM-be kerülésével. A fenti indok alapján a kormány úgy döntött, hogy a felsőoktatás 2019. szeptember 1-jétől átkerül az ITM-be.“

Végre valami történik a felsőoktatásban! Kicsit gyorsnak tűnik ugyan az átmenet, s a jogi helyzet sem látszik rendezettnek, de illetékesek valószínűleg már régóta széleskörűen és nagy műgonddal foglalkoztak  az irányítás  átalakításával, s a közvélemény helyeslését a ripsz-ropsz lépés már csak azért is kivívhatta, mert nyilvánvaló, hogy Kásler Miklós professzor úr teljesen alkalmatlan az oktatás felügyeletére. De most aztán minden jobb lesz!

Sajnos a híradások csak az irányítás, a felügyelet áthelyezéséről szóltak. Vajon mindössze annyi történik, hogy szeptembertől Palkovics László lesz a felsőoktatási főguru? Ő nevezi ki a rektorokat, a kancellárokat, s ő dönti el, hogy melyik szakon mennyi pénz jut állami ösztöndíjas helyekre? Vagyis a lényegben semmi nem változik?

A felsőoktatás jelen pocsék állapota miatt aggódó újságíróként a felügyeleti változás nyomán a következő kérdéseket tennénk fel írásban és nyilvánosan a kormány tájékoztatási regulája szerint:

- Várható-e a felsőoktatási intézmények autonómiájának visszaállítása, vagy éppen a jelenleginél is szorosabb felügyelet alá kerülnek?

- Várható-e, hogy a főiskolák és egyetemek saját döntésük alapján választhatják ki, mely ismereteket oktatnak intézetükben, vagy az ITM dönt majd a tantárgyak és a tanrend dolgában? (Lesz-e például kötelező napi testnevelési foglalkozás, mint az általános iskolákban?)

- Várható-e a felsőoktatási intézmények költségvetési támogatásának számottevő növelése? Ki és milyen szempontok alapján dönt majd az összegekről, a pénz elosztásáról?

- Várható-e más egyetemeken is a Corvinus szervezeti-irányítási modelljének bevezetése?

- Várható-e a felsőoktatásban az állam által támogatott tanulmányi helyek jelentős növelése - vagy éppen a csökkentése?

- Várható-e a felsőoktatásban dolgozó tanárok fizetésének érdemleges emelése?

- Terveznek-e a diákhitel jelenlegi rendszerében a hallgatók javára szóló változtatásokat?

- Vajon kapott-e a Magyar Rektori Konferencia legalább 50 percet a kormány-előterjesztés véleményezésére?

- Remélhető-e a hallgatói önkormányzatok támogatásának és a diákok életét befolyásoló hatáskörének bővítése? Pl. létesítenek-e új kollégiumokat? adnak-e támogatást a hallgatóknak kollégiumi elhelyezésre, albérletre?

- Végezetül, lenne szíves Palkovics miniszter úr a közvéleménynek megmagyarázni, vajon mi az ördögöt ígér ez a mondat? „az innováció lehetőségeinek birtokában Magyarország versenyképessége jelentősen növekszik a felsőoktatás ITM-be kerülésével.“ A puszta szervezeti, felügyeleti változás miképpen növeli Magyarország versenyképességét?

A miniszter úr szíves válaszait reménykedve várom a Hírklikk szerkesztőségében.