Orbán hadüzenete, vagy kormányzati erőfitogtatás?

Kardos Ernő 2019. november 13. 14:33 2019. nov. 13. 14:33

A kormány nevében Tuzson Bence erőfitogtatásba kezdett, azzal fenyegetve meg a budapestieket, hogy a jövőben kizárólag a főváros beszedett adóforintjaiból kell működtetni a tömegközlekedést. A fővárosi önkormányzatnál nem kívánták kommentálni a kilátásba helyezett fenyegetést, egyelőre ugyanis senki számára nem világos, hogy Tuzson megnyilatkozása blöff, vagy már Orbán Viktor hadüzenete Karácsony Gergelynek. Bármelyik is, a fővárosnak nem kizárólagos kötelessége a BKV fenntartása, mert a még érvényben lévő szabályok szerint az a kormánynak is feladata lenne.

A főváros vezetői nem kívántak reagálni a Miniszterelnökség államtitkárának, Tuzson Bencének arra a bejelentésére, mely szerint a Fidesz a jövőben törvényben akarja előírni Budapest új vezetésnek, hogy az iparűzési adót kötelezően a tömegközlekedésre kell majd fordítani. Ez a jogszabály ugyanis nyilvánvalóan azt a célt szolgálná, hogy az Orbán kormány megkötné a frissen megválasztott Karácsony Gergely főpolgármester kezét.

Tuzson államtitkár külön sajtótájékoztatón hívta fel a figyelmet arra, hogy a kormány az önkormányzatok egyik legfontosabb feladatának a tömegközlekedés finanszírozását tartja, s a jogszabályok is a helyhatóság feladatául jelölik meg a tömegközlekedés, jelen esetben a BKV fenntartását. Ha ezen felül még marad pénze a városnak, azt másra is fordíthatja – véli Tuzson – aki hozzátette, hogy „ha Tarlós István tudta finanszírozni a város közlekedését, akkor Karácsony Gergelynek is tudnia kell.

Ezek szerint Tuzson államtitkárhoz nem jutott el az a hír, mely szerint Tarlós képtelen volt a budapesti tömegközlekedést működtetni, hisz örömmel szabadult meg a HÉV-től is. A HVG számításai szerint BKV – a HÉV nélkül is – várhatóan 15 milliárdos veszteséggel zárja az idei évet, de az elmúlt esztendőben is közel 10 milliárdos volt a hiány.  Miközben elvileg a BKV költségeihez ugyanolyan mértékben kéne a kormánynak is hozzájárulni, mint az önkormányzatnak, illetve az utasoknak, ehelyett a tavaly a kormányzat legutóbb csak 12 milliárdot adott, a főváros pedig a saját kasszájából 73 milliárddal járult hozzá a költségekhez, a menetdíjbevétel pedig 68 milliárd volt. Vagyis a budapesti közlekedést a kormány ma alig támogatja, a cehhet lényegében a főváros és az utasok fizetik.

Tehát Tuzson államtitkár bejelentésének van olyan olvasata, mely szerint az ellenzéki vezetésű Budapest közlekedéséhez még a korábbinál is kevesebb pénzt szeretne adni, de lehet, hogy tényleg csak erőfitogtatásról van szó. Ugyanis egyszer már 2015-ben is született egy olyan jogszabály, hogy az iparűzési adót elsősorban a tömegközlekedésre kell fordítani. Ehhez képest az államtitkár bejelentésben – a fenyegetésen túl – semmilyen új elem nem volt, az emlegetett törvénytervezetet senki, még a fideszes képviselők sem látták. Talán ha majd elkészül a jogszabály-tervezet, akkor látható majd világosabban, hogy az Orbán kormánynak mi a szándéka a főváros tömegközlekedésével. A BKV ugyanis a jelenlegi támogatási rendszer mellett saját korábbi színvonalát sem képes megőrizni.

A fővárosi önkormányzat feladatait már ma is törvény írja elő, tehát ha a kormány szigorítana, és a jövőben olyan jogszabályt fogadtatna el, hogy az iparűzési adót – ami 280 milliárd – kizárólag tömegközlekedésre lehet fordítani, akkor a törvény által előírt egyéb feladatát a helyhatóság már nem tudná ellátni. Vagyis azonnal veszélybe kerülhetne a közvilágítás, a rendvédelem, a szociális feladatok, vagy közbiztonság, az utcák takarítása, vagy a parkfenntartás. Mindezek elmaradására az állampolgárok elég idegesen szoktak reagálni.  

Vagyis a főváros kötelezően elvégzendő feladataihoz szükség van pénzre is. Nem feltétlen úgy, hogy Orbán Viktor pénzt utal át Budapest kasszájába. Megoldás lehet az is, hogy a kormány kevesebbe von el a főváros pénzéből.  Ugyanis a kampányban emlegette az ellenzék, hogy a budapestiek naponta 20 milliárdot fizetnek be az államkasszába. Nos, ha ennek a pénznek csak egy töredékét nem vonná el az állam, akkor a főváros működése teljesen zavartalan lehetne, és még a tömegközlekedés fenntartása sem okozna gondot.

Ha viszont ilyen elvonások mellett a törvény erejével mégis a főváros nyakába varrják a BKV kizárólagos működtetését, akkor nincs más, spórolni kell. Lehet takarékoskodni a közvilágítással, ha lekapcsolják a díszkivilágítást a Parlament, vagy a Vár környékén. De takarékoskodhat úgy is a főváros, ha nem Pusztazámorra, hanem a Kossuth térre viszi a szemetet.

Ezt talán nem kéne megvárni. Viszont azt tudomásul kell venni, hogy ma már az ellenzék kezében is van fegyver, amivel képes megvédeni a budapestiek érdekeit.