Orbán Viktor nem-nőügyei, és nem üzleti ügyei

Németh Péter 2019. március 9. 11:57 2019. márc. 9. 11:57

A cím második fele pontosítást igényel: úgy kellett volna írni, hogy olyan üzleti ügyek, amelyekkel Orbán Viktor soha nem foglalkozik. Ezt tőle magától tudjuk, és nincs is okunk benne kételkedni. A miniszterelnök vagyonbevallása teljesen nyilvános, bárki láthatja hogyan, miből, mennyiből él, ahhoz pedig, hogy az ismerősei szépen gazdagodnak igazán nem tehet. Sőt: valószínűleg nem is tud róluk, hiszen nem foglalkozik üzleti kérdésekkel, és ha ez így van, az erről szóló híreket sem olvassa el. Így aztán nem is találkozik azzal – a mások előtt eléggé ismert – dologgal, hogy milyen szépen gyarapodik Mészáros Lőrinc, Garancsi István, vagy éppen Ráhel lánya barátnője. Különben is: mi köze neki ahhoz, hogy a felnőtt, kétgyermekes családanya barátnője egyáltalán kicsoda, és mivel foglalkozik.

Amúgy pedig, egy számára idegen nő, miért ne lehetne kapcsolatban, akár üzletileg is, az állam egyik cégével? Lássuk be: teljesen jogos lenne a felháborodása, ha megtudná, azzal támadják lányát, hogy a barátnője egymilliárdot kap az államtól. Szerencsére nem kell felháborodnia, mert nyilván ezzel az üzleti üggyel sem foglalkozik, nem is találkozik vele, nem teszik elé az íróasztalára az ilyen rosszindulatú cikkeket.

Ez persze nem akadályozhat meg bennünket abban, hogy mi egy kicsit rápillantsunk erre a vállalkozásra. Arról van szó, hogy egy cég, amely divattal és design-nal foglalkozik egymilliárd forint állami pénzt kap bizonyos feladatok ellátására. Hogy mire az álljon itt pontosan: a magyar divat- és designipart átfogó, megújító fejlesztési feladatok hosszú távú koncepciójának megvalósítása.

Hogy ez pontosan milyen feladatot takar, őszintén szólva fogalmam sincs, de nyilván azért nem mert kevés időt fordítok a divatra és a design-ra. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ez ne lenne egy fontos terület, és nyilvánvalóan nincs igazuk azoknak, akik azt gondolják, hogy ez nem tartozik a kormányzat kompetenciájába. Igenis oda tartozik; miért csak a magáncégeknek lenne a privilégiuma, hogy döntsön a jövő divatjáról és designjáról.

Mi több, azt is cáfolom, hogy a pénzt csak akkor szokták adni, amikor már elkészült és elfogadottá vált egy koncepció, nem pedig előtte. Ezt a céget, amelyet pontosan azért hozta létre az Magyar Turisztikai Ügynökség, hogy kidolgozzon ilyen elképzeléseket; feltételezem, hogy ebből a szerény milliárdocskából még nem is lehet olyan nagyon hosszú távú tervet kidolgozni.

Nos, egyébként, ennek a bizonyos cégnek a vezetője Orbán Ráhel barátnője, akit nincs módom ismerni, így azt sem vonhatom kétségbe, hogy a legrátermettebb erre a feladatra. És: pusztán azért, mert jóban van a kormányfő lányával, igazán nem lehet kizárni arról a területről, amihez a legjobban ért.

Mellesleg a kétkedésre az sem adhat alapot, hogy fogalmunk sincs, mit takar pontosan a megbízás. Hogy mit jelent a divat- és designipar hosszú távú, átfogó koncepciója. Szerény felkészültségem odáig enged, hogy azt képzeljem: azt kell megtervezniük,kitalálniuk, milyen nadrágot kell majd húsz év múlva viselnem.

De nyilván nem erről van szó; a divat és a design ennél sokkal bonyolultabb kérdés. Amihez én nem értek. Viszont ért hozzá olyasvalaki, aki, igazán mellesleg, Orbán Ráhel barátnője. És éppen ezért, vállalta a koncepció kidolgozását mélyen áron alul, egymilliárdért. Meg azért is, ha netán valahogy mégis Orbán Viktor fülébe jut a vállalkozás híre, nehogy dühbe guruljon a pénzszórás miatt.