Változás jöhet a magyar rendszámoknál

HírKlikk 2019. január 24. 04:00 2019. jan. 24. 04:00

Módosítás előtt áll a zöld rendszámokról szóló jogszabály, elsősorban a robbanó- és a hálózatról tölthető villanymotort együttesen alkalmazó plug-in hibrid technológiájú modellek tulajdonosai számíthatnak szigorításra – írja a Magyar Idők.

Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke a Magyar Időknek nyilatkozva elmondta, hogy szerinte nem volna célszerű a drasztikus változás. A szakértő hangsúlyozta: az új szabályozás előkészítése során a technológiai megközelítés helyett elsősorban a környezetvédelmi, emis­sziós megfontolásokat kell szem előtt tartani, és a változás miatt kiesőket méltányosan kellene kezelni.

– A szabályozó a tisztán elektromos hajtású járművek mellett a plug-in hibrideknek is megadta a zöld rendszámot, de csak egy paraméter alapján: a jármű legalább 25 kilométert legyen képes megtenni tisztán elektromos hajtással. Ez átmeneti megoldásnak jó, viszont gondot okoz az, hogy az átlagos károsanyag-kibocsátás maximuma nincs meghatározva – magyarázta Ungár János.

A jelenleg hatályos szabályozás miatt fordulhat elő az, hogy akár 300-400 lóerős benzin- vagy dízelmotorral ellátott plug-in hibrid járművek tulajdonosai is részesülnek az indirekt támogatásokban. Holott ezeknek az autóknak az átlagos károsanyag-kibocsátása jóval magasabb lehet, mint a kisméretű motorral felszerelt hagyományos autóké, vagyis sérül a környezetvédelem elve.

Ungár János is jogosnak tartja azt a felvetést, amely megkérdőjelezi az ilyen, környezetre káros modellek tulajdonosainak támogatását. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a társadalmi kritika nem ebből a szempontból indul ki, hanem abból, hogy az adott autó milyen nagy és milyen drága.

– Nem gondolom, hogy érdemes volna egy alapvetően környezetvédelmi kérdésből szociális kérdést csinálni. Hiszen erről az aspektusról határozottan kijelenthető, hogy mindig is lesznek olyanok, akik nagy és drága autóval közlekednek. Akinek van negyvenmilliója egy autóra, az indirekt támogatástól függetlenül ennyit fog költeni a járművére. Miért ne ösztönöznénk arra, hogy a lehető legkisebb kibocsátású jármű mellett döntsön? – érvelt a szakértő.

Forrás: Magyar Idők/Hírklikk