Zsákutcába hajt Orbán az autóvásárlási akcióval

Nagy András 2019. február 15. 09:02 2019. feb. 15. 09:02

Jól cseng ugyan az új autók vásárlásához kapható két és félmillió forintos állami támogatás bejelentése, ám aligha fogja felfuttatni a hazai gyermekvállalást, sőt még az autópiacot sem.

A nagycsaládosok autóvásárlási programja is szerepelt Orbán Viktor vasárnap bejelentett hét pontos családpolitikai csomagjában. Az intézkedés lényege, hogy a három vagy több gyereket nevelő szülők két és félmillió forint vissza nem térítendő támogatást kaphatnak, ha legalább hétszemélyes, új autót vásárolnak.

Első hallásra elég jól hangzik. Ám ha azt vesszük, hogy az átlagjövedelmű családok többségének egy 50-60 ezer forintos havi pluszkiadás, mondjuk egy elromló mosógép cseréje, vagy a gyerekek beiskolázása is sokszor megoldhatatlan terhet jelent, akkor nem tűnik túl biztatónak a kép. Egy új, pláne hétszemélyes gépjármű megvétele értelemszerűen jóval nagyobb, legalább ötmillió forintos költséggel jár, amihez minimum másfél millió forint önrész akkor is kell, ha a maradék egymilliót hitelből fedezi az adott család.

Ezt egyébként még a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke is elismerte a minap az ATV reggeli műsorában. A kormány által bejelentett két és félmillió forintos ajándékpénz kapcsán Gablini Gábor GÉMOSZ-elnök nem meglepő módon derűlátóan nyilatkozott, de még az ő szavaiból is egyértelműen kiderült, hogy ez az intézkedés megint csak egy szűk, módosabb kört érint, azaz megint csak azok járhatnak jól, akiknek amúgy is van pénze.

Évi 3-5 ezer új autó mehet ki a piacra ezzel az intézkedéssel az autókereskedők képviseleti vezetője szerint. Összehasonlításul: a magyar autópark jelenleg több mint 3,5 milliós, azt pedig a tavaly őszi KSH-adatokból tudjuk, hogy habár soha ennyi autó nem volt a magyar utakon, de soha ilyen öreg se: az átlagéletkor 14 év felett van, ez kifejezetten magasnak számít európai viszonylatban. Ez a statisztika sem azt mutatja, hogy hatalmas autóvásárlási rohamra kell számítani az év közepétől, vagyis a program indulásától.

Végül, de nem utolsó sorban arról az apró bökkenőről se feledkezzünk meg, hogy amennyiben a kormány nem fogja előírni, hogy a kedvezményesen vásárolt autót legalább egy bizonyos ideig meg kell tartani, a magyar seftkultúrát ismerve szinte biztosan azonnal beindul a bizniszelés az kormányzati hátszéllel megtámogatott gépkocsikkal.