Kínaiak építenék, kínai hitelből az új ferihegyi vasútvonalat is

HírKlikk 2024. április 27. 11:51 2024. ápr. 27. 11:51

A V0 egy olyan kelet-nyugati vasútvonal lenne, amely délről kerülné el Budapestet. A koncepció lényege, hogy a tehervonatok nagy része az új V0-s vonaton a városon kívül haladna, míg a személyvonatok használhatnák a ma is meglévő, városon keresztül vezető vasúti infrastruktúrát.

A Budapestet délről elkerülő V0-t és a belvárost a ferihegyi repülőtérrel összekötő új vasútvonalat is kínaiak építenék, kínai hitelből és kínai technológiával. A reptéri vonat felváltva járna a Nyugatiba és a Rákosrendezőre tervezett mini-Dubaj városnegyedbe.

A két beruházás összköltsége mindenképpen több százmilliárd forint lenne, tehát ennyi új kínai hitelt vehetünk fel – írta meg a Telex.

Ezekre a vasútvonalakra azért is van nagy szükség, mert a Magyarországon legyártott akkumulátorokat és autókat ideális esetben vonattal szállítanák Európa többi országába, ehhez viszont ma nincs meg a megfelelő infrastruktúra. Ez vagy a ma éppen fejlesztett Déli Körvasúton, vagy az évek óta tervezett, de egyelőre el nem kezdett V0-s vasúti elkerülővonalon valósulhatna meg. Az Indóház vasúti szaklap (IHO) ezért már csütörtökön arról írt, hogy Szijjártó bejelentése a V0-ra vonatkozhat.

Egy kormányközeli forrás szerint a Szijjártó Péter által konkrétumok nélkül bejelentett, kínai hitelből megvalósuló vasúti fejlesztések valóban azt a két projektet takarják, amelyekről először az IHO írt: a ferihegyi gyorsvasutat, illetve a tehervonatok számára a V0 vasúti körgyűrűt. Az évtizedek óta tervezett V0-ról 2022 február elején Vlagyimir Putyin és Orbán Viktor találkozóján még azt jelentették be, hogy azt az oroszok finanszíroznák.

„A kormány teljesen lemondott az uniós forrásokról, a magyar államnak pedig semmi pénze, marad a kínai hitel” – magyarázta a projektekről részleteket ismerő kormányközeli forrás. A kettő közül a ferihegyi gyorsvasút projektje a problémásabb, ugyanis azt nem a MÁV nagyvasúti vonalába – tehát a meglévő vasúti hálózatba – kötnék be, hanem egy teljesen különálló vonal jönne létre. Ahogy az IHO.hu is írja, ez külön tarifát jelentene az utasok számára.

Forrás: Telex