Megkötötték az első civil stratégiai megállapodást

Nagy András 2018. november 23. 11:53 2018. nov. 23. 11:53

A példamutató megállapodás aláírására tegnap került sor Herczeg Zoltán divattervező és a Zemplén megyei Komlóska polgármestere között.

Emlékeznek még az Orbán-kormány által különböző külföldi nagyvállalatokkal kötött, úgynevezett stratégiai megállapodásokra? Mostanában kevesebbet hallani róluk, pedig a kormány gazdaságpolitikája változatlanul a multik minél jobb kiszolgálására irányul. A kormány kiemelt célja, hogy egyre több óriáscég telepítse hazánkba a leányvállalatát, ennek érdekében mindenféle kedvezményekkel kedveskednek nekik.

Cserébe ezektől a cégektől a hazai foglalkoztatás bővítését várják elsősorban, illetve a magyar tulajdonú kisvállalkozók számára is szolgáltatási és beszállítási lehetőségeket. A magyar GDP-t az uniós források mellett egyelőre húzzák is ezek az óriáscégek, főleg a német autóipari monstrumok, mint a Mercedes vagy az Audi: gyáraik a hazai össztermék értékének közel 5%-át (!) adják.

Ám az, hogy hosszú távon megéri-e ennyire a külföldi nagyvállalatokra alapozni a nemzeti gazdaságot, erősen kérdéses. Sok közgazdász, elemző és ellenzéki párt felhívta már a figyelmet a magyar gazdaság sebezhetőségére, most azonban a civil szektorból érkezett egy erős jelzés a kormány felé ez ügyben.

Herczeg Zoltán divattervező és Köteles László, Komlóska polgármestere kormányzati mintára megkötötte ugyanis az ország első „civil” stratégiai megállapodását. Ennek lényege, hogy a Herczeg divatruházati termékek és a zempléni község termékeinek kölcsönös népszerűsítését vállalják, a vásárlásösztönzésen túl a falusi és a városi „cserekereskedelem” megszervezéséről.

A kezdeményezés célja, hogy felhívjuk a figyelmet a kiváló hazai termékekre és szolgáltatásokra, azok tudatos kiválasztására – mondta a Hírklikknek a kezdeményezésről Herczeg Zoltán. „Meggyőződésünk, hogy a magyar termelők és fogyasztók összefogása jelentősen javíthatja a helyi termelők megélhetési esélyeit. A városi és a falusi emberek békés összefogása pedig új egy gazdasági felemelkedés alapja lehet” – tette hozzá.

A divattervező szerint a kisközösségeket, az egyszerű polgárokat, illetve a falvak és a nagyvárosok lakóit az hozhatja újra össze, ha egymás között sok ilyen kis megállapodást tudnak kötni. „Ez egy csodálatos kezdeményezés. Azt szeretném, ha a mi példánkat követve az országban számos ilyen megállapodás köttetne a közeljövőben, akár helyi önkormányzatok és helyi kistermelők között” – mondta.

A megállapodás aláírását követő sajtótájékoztatón Köteles László, Komlóska polgármestere a Hírklikknek szintén arról beszélt, hogy Magyarországon szembe vannak állítva a társadalmi csoportok, ezért ma arra van szükség, hogy a kisemberek megtalálják és megbecsüljék egymást, a másik értékes munkáját.

A Komlóskán létrejött ökofalu mezőgazdasági terményei, illetve a Herczeg Zoltán által tervezett és gyártott ruházati termékek egymásra találása erre példa szerinte. „Legyünk a saját sikerünk kovácsai, mutassunk példát abban, hogy azt a kimagasló munkát, amit a magunk területén végzünk, azt meg tudjuk becsülni” – fogalmazott.

Enni, inni, ruházkodni mindennap kell. És minden döntésünk politikai döntés. Az is, hogy milyen terméket veszünk le a polcról, vagy akasztunk le a fogasról. Nem mindegy, hogy ezzel a döntéssel a helyi embereket segítjük, vagy éppen ismeretleneket” – tette hozzá.